Husbilsmärken

Dealership Online Empori och Verendus

Olika husbilsmärken

Under årens lopp har många försökt sig på att tillverka husbilar. Naturligtvis har husvagnstillverkare varit ledande till att börja med, på grund av liknande teknik och arbetsmetoder. Under 90- och 2000-talet har en del märken försvunnit, en del slagits ihop och en del nytt tillkommit.

Nuläge (2013), uppdaterat  2017

Marknaden för husbilar har utvecklats på motsvarande sätt som för personbilar – företag blir större och större, koncern äger olika märken. De flesta tillverkare försöker tjäna pengar på dyrare premium-bilar samt billigare instegsmodeller, sålda under separata varumärken.

De husbilar som är aktuella på den svenska marknaden tillverkas främst i Tyskland, Italien, Frankrike och Sverige. Naturligtvis försöker tillverkare dra nytta av lågprisländer i tillverkning, främst i södra och östra Europa.

Nedan följer en uppräkning av olika koncern – och deras varumärken, marknadssituationen ändras snabbt dock:

Knaus Tabbert Group (Tyskland), Knaus, Tabbert, T@B, Weinsberg, Wilk, Eifelland

Har haft ekonomiska problem kring 2008-10, men verkar ha repat sig

Hymer-group(Tyskland) Carado, Eriba, Burstner, Concorde, Globecar, Laika, Niesmann+Bishoff, Dethleffs, Sunlight, LMC, TEC (gått ihop med LMC).

 Stora draken i Tyskland. De olika märken verkar arbeta till stor del oberoende av varandra med olika fabriker mm. 2015 blev samarbete mellan olika märken tydligare: Burstner och Dethleffs gör vissa modeller ihop. 2017 utvecklades samarbete vidare, vissa Sunlight modeller byggs i Italien t.ex.

Adria (Slovenien) Adria, Sun Living

   Utvecklas rätt bra, köper upp andra – men har 2017 blivit uppköpta av Trigano! Svårt att sia om utvecklingen, ägaren till Adria har nog tjänat bra på affären.

SEA Motorhomes (Italien) McLouis, Elnagh, Joint, Mobilvetta, SEA, Miller, Dream, Ahorn, Kentucky, Sharky, Orian, Auto-sleeper, Marquis

    Vissa märken framgångsrika i Sverige (McLouis) tack vare återförsäljaren, andra helt “väck” ett tag (Elnagh). Uppköpt av Trigano 2014 – många frågetecken ang framtiden.

Trigano Group (Italien)  CI International, Chausson, Roller Team, Challenger,  Eura Mobil, Benimar, Karmann, hela SEA (uppköpt 2014),  hela Rimor (2015) hela Adria (2017)

   Verkar vara starkast av stora italienska koncerner – och blir kanske Europas ledande. Expanderat kraftigt 2014/15 och går mycket bra.

Rimor Group (Italien)  Rimor, XGo, Kentucky

   Fortsatta problem. Prat om rekonstruktion, svårt att leverera delar, ställer ut i “budget” hall i Dussledorf = problem. 2015 – rekonstruktion, men lever kvar. 2017 – uppköpt av Trigano

Ilusion Caravaning (Spanien)

   Oberoende tillverkare, fabriken i Tyskland ingen succe – flyttade till Spanien igen. Trots allt – lever.

Hobby (Tyskland)  Fendt

Home-Car (Belgien/Holland) – finns ej kvar

Bresler (Tyskland)

   mindre oberoende tillverkare

Moncayo (Spanien)

   Förekommer mest i södra Europa

Pössl (Tyskland)

   Säljer Dethleffs-tillverkade plåtisar (samma som Globecar), begränsad organisation, men framgångsrikt.

Rapido (Frankrike) Rapido, Itineo, Westfalia
   Ökar starkt i många länder, starka varumärken.

Pilote (Frankrike), Pilote, Mooveo, Bavaria, Frankia, LeVoyageur, RMB
   
Går mycket bra i Sverige
GlobeTraveller (Polen) tidigare NeoTraveller
  Intressanta och annorlunda plåtisar

Swift (England)
 Stora därborta, försöker med jämna mellanrum att satsa på Sverige

Kabe (Sverige)
 Stora svenska tillverkaren, ensam är stark?

SoliferPolar ? Solifer, Polar

Morelo

Carthago

Nordic Husbilar

Kabe

Cabby – gått i konkurs, men rekonstruerats

Tidningen Husbilen Test publiecerade en intressant artikel om detta 2013/10 – finns att köpa på hemsidan